joi, 11 ianuarie 2018

Blogul are o casă nouă: adrianka.ro !

Dacă vreți să primiți în continuare articolele mele vă invit să vă abonați pe noul meu blog: www.adrianka.ro

Ce veți găsi pe noul blog? 

Impresii de călătorie, recomandări de carte, exerciții de dezvoltare personală și pagini de jurnal. Vor fi crâmpeie din pașii mei spre mine însămi, spre o mai bună versiune a mea, cu bune, cu rele și mereu cu umor.   

Vă mulțumesc că ați fost alături de bine în călătoria mea prin online de până acum și m-ar bucura tare mult  să mă însoțiți în continuare.

Pentru a fi la curent cu ultimele noutăți vă invit să dați like paginii de facebook și să vă abonați  pe noul blog pentru a primi ultimele articole.

Cu drag,
A.

duminică, 22 octombrie 2017

Ce faci zilnic pentru o viață împlinită?


Joi seară am participat la evenimentul „Ce faci zilnic pentru o viață împlinită?” organizat de Seneca Anticafe. Seneca Anticafe este un spațiu aparte, unde spre deosebire de alte localuri, nu plătești consumația, ci timpul petrecut aici. Ai la dispoziție ceai și crănțănele, o mulțime de cărți și reviste de răsfoit, toate într-un spațiu cald și primitor unde poți petrece timp cu prietenii.

Discuția, care i-a avut ca invitați pe doamna psihoterapeut de orientare cognitiv-comportamentală Mirela Pop și prin intermediul tehnologiei, de la distanță, pe profesorul de filozofie William B. Irvine, autorul cărții „Ghid pentru o viață împlinită”, a pornit de la stoicism, o filozofie veche de 2000 de ani care te învață cum să privești ce ți se întâmplă fără tulburare. În cartea sa, domnul Irvine, care consideră că este un stoic modern, prezintă o serie de tehnici practice adaptate vieții de zi cu zi a omului de astăzi, pentru a-l apropia de stoicism.

 Voi puncta mai jos ideile principale care mi-au rămas în minte din cele două prezentări:

  • În fața unui stimul extern, modul în care gândim determină o anumită emoție care la rândul său determină un anumit comportament.
  • Fiecare dintre noi poate avea anumite convingeri disfuncționale, care duc la emoții negative. Analizându-ne aceste emoții negative putem desluși anumite tipare de gândure, pe care apoi putem încerca să le corectăm singuri sau cu ajutorul unui psihoterapeut.
  • Multe dintre aceste convingeri le preluăm de la părinți și persoanele apropiate, însă odată ce devenim adulți e nevoie să le triem și să ajungem la propriile convingeri.
  • Dacă putem controla în mare măsură ceea ce spunem, este foarte greu să avem alt limbaj corporal decât felul în care ne simțim. În momente tensionate, putem schița un zâmbet și să ne relaxăm corpul, astfel „forțând” interiorul să se armonizeze cu exteriorul și nu invers, diminuând starea de tensiune.
  • Când comunicăm să folosim persoana întâi „Eu mă simt așa când tu faci asta ...” și nu „Tu mă faci să mă simt așa când faci asta ...”, care sună a reproș și îl va face pe celălalt să intre în defensivă, în loc să ne asculte atent și empatic. Important este să privim persoana în ochi când îi vorbim și să avem o postură deschisă.
  • Nu suntem mintea noastră, în medie fiind prezenți 20% din timp, restul petrecându-l pe „pilot automat”. Mintea noastră produce imagini subliminale, gânduri care de multe ori ne rușinează, însă nu trebuie să uităm că scopul minții este acela de a ne asigura supraviețuirea, nu liniștea interioară.
  • Mintea trebuie privită din exterior, în acest sens existând tehnici precum mindfulness, budism sau terapia cognitiv-comportamentală.
  • Stoicismul pune accentul pe a aprecia ceea ce ai deja, nu pe ceea ce îți lipsește. Această filozofie nu promovează o viață de succes sau abundență, o stare de fericire continuă, ci mai degrabă o stare de liniște, de împăcare cu tine însuți.
Cel mai important însă mi s-a părut adevărul  că „Tot ce avem pe lumea asta este timpul” și e nevoie să îl folosim cu înțeleciune. De multe ori uităm acest adevăr și tot amânăm la nesfârșit lucurile cu adevărat importante din viața noastră. Este nevoie să prioritizăm lucurile și să înțegem că timpul este limitat și nu putem să facem tot ceea ce ne propunem și să găsim acele lucruri folositoare, onorabile din viața noastră care ne aduc liniște, mulțumire și echilibru. Prima prioritate ar trebui să fie, cum spunea Socrate, „Cunoaște-te pe tine însuți”. Numai astfel vei putea prioritiza lucrurile importante pentru tine, cunoscându-te în primul rând pe tine.

duminică, 8 octombrie 2017

Cimitirul Bellu, o atracție atipică a Bucureștiului


Cimitirul Bellu din București poate părea o atracție atipică pentru un turist sau pentru un locuitor al capitalei. Cimitirele, servind ca lăcașe de veci pentru trupurile neînsuflețite ale oamenilor, nu sunt cele mai atractive dintre destinații, având parcă un aer neliniștitor pentru mulți dintre noi. Pe mine nu mă neliniștesc, deși nu mi-aș dori să mă plimb printre morminte după lăsarea întunericului.

Cimitirul Bellu a luat ființă în anul 1856, pe una din moșiile familiei Bellu, care a donat terenul municipalității. Aici sunt îngropate multe personalități ale vieții culturale și politice românești, multe morminte fiind adevărate opere de artă, cimitirul fiind împânzit cu mausoleuri, cripte sau sculpturi deosebite. Cum era poate de așteptat, cimitirul are țesute multe povești și legende cu privire la cei pe care îi adăpostește.










Impresionantă mi s-a părut povestea de dragoste a doi tineri, care au descoperit după căsăstorie că sunt frate și soră. Neputând trăi nici împreună. nici separat, cei doi au decis să se sinucidă, iar mormântul lor este împodobit cu o frumoasă statuie care evoca drama pe care au trăit-o.


Doamna cu umbrelă este o statuie în mărime naturală a guvernantei belgiene Katalina Boschott, devenită ulterior iubita medicului român Andrei Popovici, care și-a găsit sfârșitul la Băile Herculane în urma unei operații care a dat greș. Ultimele sale cuvinte, care erau gravate pe  mormântul său au fost, în franceză „Acest animal de medic m-a ucis!”, aceasta considerând că a fost victima incompetenței acestuia.


Un mormânt care impresionează este cel al Iulie Hașdeu, cea care s-a stins la doar 19 ani, în urma unei pneumonii și pentru care tatăl său, cunoscutul scriitor Bogdan Petriceicu Hașdeu a construit castelul din Câmpina, în urma indicațiilor primite în vis de la fiica sa moartă. Durerea provocată de moartea unicei sale fiice, l-am împins pe scriitor la ședințe de spiritism, pentru a-și putea revedea copilul iubit.



Mausoleul celui supranumit „Nababul” a fost realizat de cunoscul arhitect Ion Mincu în 1899. Aici își are locul de veci Gheorghe Grigore Cantacuzino, care a murit în anul 1913. Precum palatele construite de acesta și locul de veci este impunător, astfel bogatul om politic vrând parcă să sfideze moartea.

În cimitirul Bellu sunt înmormântați o mulțime de oameni iluștri precum geniul poeziei românești, Mihai Eminescu, al cărui mormânt nu a fost uitat, fiind acoperit cu flori proaspete și candele aprinse. Lângă acesta sunt înmormântați Ion Luca Caragiale și Mihail Sadoveanu. Pe mormântul poetului Nichita Stănescu poți citi versuri care te fac să tresari. Pășind printre morminte îți poți prezenta omagiile pentru alte personalități precum Theodor Aman, Anda Călugăreanu, Henri Coandă, Corneliu Coposu, George Coșbuc, Spiru Haret, Petre Ispirescu, Ștefan Luchian, Ion Minulescu, Amza Pellea, Marin Preda, Liviu Rebreanu, Aurel Vlaicu și mulți, mulți alții.





Cimitirul este un loc altfel, unde vei rămâne impresionat de arhitectura mormintelor și de personalitățile României care și-au găsit aici locul de veci. Nu este un loc turistic, dar este un loc care merită o vizită, cu condiția ca în urma ta să lași și o rugăciune pentru cei ale căror rămășite își petrec aici eternitatea.


sâmbătă, 23 septembrie 2017

Masajul care te pune pe picioare!


Pe domnul Nicu Ghergu l-am cunoscut în urmă cu aproape 5 ani, când am pășit timid la dânsul în salon, cu un voucher primit cadou, pentru a beneficia de o ședință de masaj japonez roll-out și una de reflexoterapie. Am fost puțin agitată la început, însă m-au liniștit vocea caldă a domnului Ghergu și muzica ambientală din camera de masaj. Venisem cam înțepenită la masaj, însă am plecat complet îndreptată. Mi s-a părut uimitoare senzația pe care am avut-o după masaj, parcă eram un alt om, mergeam altfel și mă simțeam altfel. Am mai încercat masajul efectuat și de alți terapeuți, dar niciunul nu a reușit să egaleze sau în multe cazuri nici măcar să se apropie de această senzație de îndreptare, care te pune literalmente pe picioare, pe care am simțit-o la domnul Ghergu. Ca să nu zic că mulți maseuri mi se pare că confundă masajul cu o frecție cu uleiuri pe tot corpul. 

Mi s-a părut extraordinar cum este adaptat masajul în funcție de necesitățile fiecăruia, chiar dacă optezi ca în cazul meu pentru masajul roll-out japonez, asta nu înseamnă că nu se vor folosi ventuze pentru a se detensiona anumite zone mai încordate sau tunelul pentru a accentua efectele benefice ale masajului. De fiecare dată când a fost cazul am menționat zona care îmi pricinuia cele mai multe probleme, de obicei spatele, iar masajul a fost făcut de așa natură ca să insiste pe zonele problematice. Mi s-a părut ceva normal să se procedeze astfel, până când am fost la o altă persoană și când am rugat-o să insiste mai mult pe zona cervicală, mi s-a spus că nu e posibil, că e vorba de masaj pentru tot corpul. Iar după ce s-a încheiat masajul mi-a zis că într-adevăr sunt foarte tensionată în zona cefei și ar trebui să mai vin la câteva ședințe. Ca să vezi!

Pe lângă faptul că domnul Ghergu este un terapeut cu mâini magice, mi se pare și un om cald cu un bun simț extraordinar. Chiar dacă în salon sunt expuse diferite produse ce pot fi cumpărate, nu m-am simțit niciodată împinsă de la spate să cumpăr ceva, cum mi s-a mai întâmplat în alte locuri. Sau să îmi spună că musai să vin și la alte ședinte de masaj, pentru binele meu evident. Din contră, de fiecare dată mi-a zâmbit și mi-a spus că ne mai auzim când am nevoie. Poate pentru unii nu sunt atât de importante astfel de aspecte, dar pe mine mă ung pe suflet.

M-am răsfățat de mai multe ori cu câte un masaj la domnul Ghergu și mă străduiesc să ajung cel puțin o dată pe lună, pentru a mă dezmorți cu adevărat după orele petrecute zilnic pe scaun la birou. Un masaj bine executat are numeroase efecte benefice, atât pentru trup, cât și pentru spirit, fiind o excelentă modalitate de relaxare.

Cine mi-a mai citit articolele știe că nu am acest obicei de a ridica în slăvi anumite servicii sau produse, decât dacă sunt cu adevărat mulțumită și părerile vin din suflet. Și acum sunt cu adevărat mulțumită!

Pe domnul Ghergu îl puteți găsi la cabinetul său din bulevardul George Coșbuc nr. 42-44. Mai multe detalii puteți afla de pe site-ul: http://www.tratamentenaturiste.ro/contact/

Mulțumesc pentru vizită și multă sănătate vă doresc!


duminică, 3 septembrie 2017

Schimbările mari încep cu pași mici: 21 de afirmații, 21 de zile


Schimbările mari încep de multe ori cu pași mici, conștienți și consecvenți. Te-ai întrebat vreodată cum ți-ai dori să fii? Dacă ai fi un personaj într-o carte, cum ar fi acesta și care ar fi povestea sa?

Exercițiul pe care ți-l propun este să scrii 21 de afirmații scurte despre cum ți-ai dori să fii. Nu înseamnă că nu ești deja într-un anume fel, ci poate fi și pentru că îți dorești să accentuezi anumite trăsături. Musai ca aceste afirmații să fie pozitive și la timpul prezent. Astfel de afirmații pot fi: Sunt iubit(ă), Sunt apreciat(ă), Sunt fericit(ă), Sunt creativ(ă) ...iar lista continuă până când avem cel puțin 21 de astfel de afirmații.

Pentru a compune această listă ideal este să găsești un colț liniștit, eventual să asculți muzică ambientală, pentru a te simți cât mai relaxat. Vizualizează cum ai dori să fii, observă-te din exterior și apoi poți începe să înșiri pe foaie aceste dorințe. Odată ce ai terminat de scris lista, aruncă-ți un ochi peste ea și pe cât posibil prioritizează aceste afirmații în funcție de importanța pe care o au în viața ta, cele mai importante fiind cap de listă.

La început s-ar putea sa fie greu să scrii 21 de afirmații, însă îți garantez că ulterior îți vor veni și alte idei, vei adăuga și vei scoate afirmații, vei schimba ordinea acestora în lista. Astfel această listă este un instrument care te va ajuta să te cunoști mai bine, să conștientizezi care sunt schimbările pe care ți le dorești de la tine. Primul și cel mai important pas spre orice schimbare este să conștientizezi care este schimbarea pe care o cauți.

Ei bine, acum avem lista, ce facem mai departe cu ea?

Odată încheiată varianta finală a listei, pentru a produce o schimbare în tiparele de gândire existente, este nevoie să citim aceste afirmații zilnic, aproximativ la aceeași oră în fiecare zi, timp de cel puțin 21 de zile. Le putem citi dimineața, când bem cafeau sau seara, înainte de culcare. Le putem citi în gând sau cu voce tare, important este să conștientizăm fiecare afirmație în parte.

Dacă cumva practici și meditația, atunci este indicat să citești aceste afirmații imediat după meditație, mintea fiind în acel moment mai calmă și multă mai receptivă la informațiile noi pe care le primește. 


Acest exercițiu ne ajută în primul rând să ne cunoaștem mai bine și cu puțin efort zilnic să fim cea mai bună versiune a fiecăruia dintre noi. Pe parcursul celor 21 de zile vei simți mici schimbări în tine, iar la final va fi plantată sămânța schimbării. Poți citi în continuare afirmațiile, mai ales dacă le-ai modificat pe parcurs, pentru a produce o schimbare de lungă durată.

Te invit să încerci și tu acest exercițiu și să îmi povestești apoi ce schimbări a produs în interiorul tău.

duminică, 20 august 2017

A Life of Happiness and Fulfillment

Pe Coursera puteți găsi o mulțime de cursuri din cele mai variate domenii precum programare, economie, marketing, management, artă, istorie, fotografie sau dezvoltare personală. Și multe altele. Majoritatea cursurilor sunt gratuite și e nevoie să plătiți doar dacă doriți un certificat oficial emis de Coursera care să ateste că ați încheiat cu succes cursul, existând diferite teme în care puteți pune în practică ce ați studiat, care de cele mai multe ori sunt verificate de ceilalți colegi de curs.


Din această sumedenie de cursuri, mie mi-a atras atenția cursul intitulat „A Life of Happiness and Fulfillment”, care trateaza fericirea ca pe o știință și ne oferă o rețetă pentru a deveni mai fericiți, cultivând anumite obiceiuri și renunțând la altele. Cursul este structurat în jurul celor “7 Deadly Happiness Sins” și a celor “7 Habits of the Highly Happy”.

O să le trec în revistă pe fiecare în parte, câte un păcat, urmat de obiceiul pe care e nevoie să îl cultivăm pentru a ne crește nivelul de serotonină. Pentru mai multe detalii vă invit să urmați acest curs sau să cumpărați cartea profesorului Raj Raghunathan, care este tradusă și în limba română „Daca ești asa deștept, de ce nu ești fericit?” ( eu am cumpărat-o, însă nu am apucat încă să o citesc).

1. Primul „păcăt” este că nu acordăm importanța cuvenită fericirii în viața noastră, tot amânând-o pentru un viitor incert. Vă sunt familiare afimații de genul „O să-mi caut o slujbă care îmi place după ce strâng suficienți bani pentru o mașină” sau „O să călătoresc mai mult după ce vor crește copiii”? Pentru a contracara acest obicei e nevoie să ne reamintim să prioritizăm fericirea în viața noastră, fără însă a o urmări activ, comparând-o cu un ideal pe care îl avem.
2. Al doilea „păcat” este că ne comparăm cu ceilați, căutând superioritate, care ne afectează relațiile și ne scade nivelul de fericire. În schimb ar trebui pur și simplu să dorim să fim mai buni la ceea ce facem, să fim cea mai bună versiune a noastră.
3. Al treilea „păcat” este că putem fii prea dependenți sau pentru distanți în relațiile cu ceilalți. Cel mai bine, pentru a trăi o viață fericită, este să găsim o cale de mijloc între cele două, de a iubi și a dărui în schimb.
4. Al patrulea „păcat” se referă la dorința exagerată de a controla viața de zi cu zi, fiind nevoie să acceptăm că nu putem să controlăm fiecare aspect al vieții noastre și să învățăm să apreciem nesiguranța și lipsa controlului. Still working on this, still working!
5. Al cincilea „păcat” este despre a nu avea încredere în ceilalți și cum putem experimenta ceea ce se numește „smart trust” și iertare. 
6. Al șaselea „păcat” este că pe lângă faptul că nu avem încredere în alți oameni, nu avem încredere nici în viața. Pentru a contracara acest sentiment e nevoie să ne încredem mai mult în ceea ce ne spune inima și intuiția.
7. Ultimul „păcat” se referă la a nu te încrede în vocea din interiorul tău și ca soluție ca aceasta să se facă auzită se recomandă folosirea tehnicii de mindfulness, despre care v-am vorbit în articolul trecut. 
Sper că v-m trezit interesul pentru acest curs sau pentru oricare altul de pe Coursera. Sper să vă înscrieți și să împărtășiți impresiile pe care vi le-a făcut acest curs.

marți, 15 august 2017

Mindfulness: Introducere în arta de a trăi conştient


A trecut mai bine de un an de când am scris ultima oară pe acest blog, iar astăzi am decis să șterg praful de pe el, să-i schimb aspectul și să scriu un nou articol, pe tema „mindfulness”. Sau mai bine zis despre cursul de „Mindfulness: Introducere în arta de a trăi conştient” la care am participat în această primăvară la Fundația Calea Victoriei.

Am intrat în contact cu noțiunea de „mindfulness” în cadrul cusului on-line „A Life of Happiness and Fulfilment” de pe platforma Coursera.org. Bine, probabil ar fi util să scriu și despre acest curs, însă subiectul de astăzi este despre cum poți fi mai prezent în viața de zi cu zi. Astfel, fiind curioasă să aflu mai multe despre această practică, care era prezentată ca una din modalitățile de a crește nivelul curent de fericire am dat peste acest curs de dezvoltare personală susținut de către Anca Coman, odată pe săptămână, având în total cinci ședinte, la Fundația Calea Victoriei, din strada Popa Soare nr. 40.

Pot spune că acest curs m-a ajutat să aflu mai multe despre mine, să îmi găsesc liniștea și să fiu mai ancorată în prezent. În acest sens, în continuare practic cele cinci minute de meditație cu concentrare asupra respirației aproape în fiecare dimineață și mă opresc uneori din ceea ce fac pentru a ieși din starea de pilot automat sau a întrerupe caruselul gândurilor care tinde uneori să mă ducă prea departe de momentul prezent. De asemenea, când mintea mea fuge în locuri nebănuite, regretând uneori trecutul sau de cele mai multe ori îngrijorându-se cu privire la viitor, îmi reamintesc că singurul moment pe care îl avem cu adevărat este aici și acum. Sau cum obișnuia să spună colega mea de curs Tatiana „aqui y ahora”.

Am descoperit că nu mă identific cu gândurile mele și că și furia, este un sentiment normal, în cantități moderate, ca toate celelalte. Am descoperit să mă accept și să mă îndrăgesc așa cum sunt, cu calitățile și defectele mele.

Sper că v-am trezit curiozitatea în legătură cu ceea ce înseamnă mindfulness. Sunt o mulțime de cărți, articole sau documentare pe această temă. Eu însă vă recomand cu căldură acest curs dacă doriți să vă cunoașteți mai bine și să găsiți puțină liniște în această lume agitată. Următoarea sesiune va avea loc începând cu data de 14 Septembrie 2017. Mai multe detalii puteți găsi accesând link-ul de mai jos:


La final vă las cu cuvintele lui Steve Jobs, preluate din descrierea cursului:

“Dacă doar stai şi observi, vei vedea cât de neliniştită este mintea ta. Dacă încerci să o linişteşti, o să fie şi mai neliniştită dar în timp se va linişti şi când se va linişti vei putea auzi lucruri şi mai subtile. Şi în acel moment, intuiţia ta va începe să înflorească, iar tu începi să vezi lucrurile mai clar şi să trăieşti mai mult în prezent. Mintea nu face decât să încetinească, iar tu vezi cum ţi se întinde nemăsurat, în faţa ochilor, momentul prezent. Vezi mult mai mult decât puteai vedea înainte.”